Czyli o coraz szybciej zmieniających się koncepcjach designu i wizerunku, nad którymi warto nadążać.

Firma odnosząca sukces to taka, która dopasowuje swój wizerunek do zmieniających się trendów, jednocześnie pozostając w zgodzie ze swoimi wartościami.

Wszystko się zmienia, obecnie dzieje się to w zawrotnym tempie. Zmiana telefonów stacjonarnych na telefony komórkowe to już niemal historia. Urządzenia mobilne zdominowały świat, a bycie na bieżąco z coraz to nowszymi aplikacjami powstającymi na nasze smartfony graniczy z cudem. Zmiany można zauważyć wszędzie, bo przecież nawet wychodząc do sklepu mamy już do wyboru nie tylko 10 smaków danego jogurtu, ale aż 20, bo każdy występuje w wersji light.

Starzenie się wszystkiego co nie zmieniło się jeszcze ani razu w ciągu 2 lat dotyczy zwłaszcza Internetu i wizerunku marek czy produktów. Klient zdaje się cieszyć wszystkim co nowe, a jak wiadomo, bardzo często cieszy go to co widzi. Ciekawe wzornictwo przyciąga uwagę klienta, a co więcej jest formą pierwszego kontaktu z odbiorcami firmy. To, jakie wrażenie zrobi na nim logo, strona, reklama, grafika, to czy będzie ciekawa, czy nudna i konwencjonalna –  jest dla marki kluczowe. Tak jak w kontaktach z ludźmi, liczy się przecież pierwsze wrażenie.

Nie bez powodu aż “44% internautów rezygnuje ze skorzystania z usług firmy, której strona funkcjonuje niepoprawnie”, a “82% użytkowników sieci w Polsce regularnie doświadcza niedogodności związanych z wadliwym działaniem stron internetowych”.*

Oto najnowsza wersja serwisu Allegro, którą specjaliści z branży oceniają bardzo pozytywnie, zarówno pod kątem użyteczności, jak i estetyki wykonania:

allegro_old

Stara wersja Allegro

allegro_new

Nowa wersja allegro

Co to jest?

Redesign, o którym mówimy, można w skrócie określić jako przeprojektowanie, modernizacja bądź lifting wizerunku graficznego i funkcjonalności (strony internetowej, logo, projektów graficznych…). Założenia tej koncepcji są jasne, a wynikają przede wszystkim z bardzo szybko zmieniających się trendów, a nie należy się oszukiwać, że rynek prędzej czy później zweryfikuje marki nie dbające o swój wizerunek. Ponieważ dzisiaj wszystko wychodzi z mody w coraz krótszym czasie, rewitalizacja stała się sposobem na odświeżenie, bądź zmianę wizerunku, który przecież powinien pomagać w funkcjonowaniu firmy, marki czy produktu.

Zmiana designu może przybierać formy delikatne, które zwykliśmy nazywać liftingiem. Ta forma służy głównie odświeżeniu i dostosowaniu elementów graficznych do współczesnych rozwiązań marketingowych i wizerunkowych, a także poprawie użyteczności i nawigacji na stronie. Istnieje również bardziej kompleksowa forma jaką jest całkowite przeprojektowanie wzornictwa na potrzeby rynku lub zmiana wadliwych projektów. Często w wyniku fuzji lub wyodrębniania się firm, potrzebny jest nowy wizerunek, podobnie jak modernizuje się sposób funkcjonowania firmy  lub usprawnia kontakt z klientami. Należy tu podkreślić, że samo przeprojektowanie wymaga często dużo większego wysiłku niż zaprojektowanie strony od podstaw.

 

Przykład ewolucji witryny producenta przeglądarki Firefox

Po co to jest?

Dobry redesign może przynieść korzyści marce, która tego potrzebuje. Powiedzmy sobie wprost, nie ma sensu wprowadzać zmian tam gdzie nie są one potrzebne, ale należy to zrobić w miejscach gdzie jest to konieczne lub gdy masz dobry pomysł na taką zmianę. Skoro już mowa o przyczynach przeprojektowywania designu, powiem też o jego zaletach. Ważniejsze z nich możemy wymienić:

  • unikalny i  nieszablonowy wizerunek – jesteś o krok przed innymi,
  • dostosowanie szaty graficznej do nowych urządzeń mobilnych – domyślam się, że staje się to standardem, ale mamy jeszcze chwilę :),
  • szansa na pozyskanie nowych klientów,
  • wzbudzenie zaufania i uznania wśród dotychczasowych klientów,
  • poprawa wadliwego designu, usunięcie błędów  i odmłodzenie wzornictwa,
  • poprawa nawigacji po stronie i opcjonalnie nowe funkcje…

Potrzeba świeżości i nowatorskości jest silna i często decyduje o poparciu klienta dla przedsiębiorcy. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, a elementy graficzne firmy są widoczne dla klienta dużo wcześniej niż realny kontakt pomiędzy nim a marką. Zanim odbiorca przeczyta informacje, musi być nią zainteresowany, a treść powinna być podana w przejrzystej i zachęcającej formie.

Stare logo

Nowe logo

Lifting logo najpopularniejszego serwisu aukcyjnego na świecie

Jak to się robi?

Jak już pisałam, nie każdy wizerunek który pozostaje niezmieniony przez dłuższy czas należy zmieniać. Może być po prostu dobry i ponadczasowy. Czasami wystarczą drobne modyfikacje, niekiedy nawet należałoby zostawić część elementów w takiej formie w jakiej są, bo pozytywnie wpływają na konsumentów.

Do samej zmiany i planowania redesignu należy się dobrze przygotować. Przeprojektowanie może mieć wymiar stworzenia czegoś od nowa, więc jest czasochłonny, pracochłonny i nie musi być tani. Na początku należy przeanalizować funkcjonowanie i oddziaływanie dotychczasowego projektu na odbiorców, mocne i słabe strony designu, przejrzeć konkurencję. Następnie określić cele, które chcemy osiągnąć poprzez zmianę. Stwórzmy plan i mapę strony, aby wyobrazić sobie wygląd strony. Dopiero teraz możemy przejść do projektowania graficznego znanego z bardziej kreatywnej pracy. Pamiętajmy, że należy się także zastanowić nad treścią, która pojawi się np. na stronie www, ponieważ jest to jeden z elementów tego procesu. Następnie… wdrożmy nowy, kozacki projekt!

Mogłoby się wydawać, że jest to proste lub że pominęłam tysiąc etapów po drodze, ale są to istotne informacje, które mogą służyć ogólnemu przybliżeniu procesu redesignu…

Grafika zwykła się dezaktualizować i jest to stan rzeczy z którym należy się pogodzić. Nowe rozwiązania w projektowaniu, tak jak okresy wybitnej popularności danych kolorów i trendów, popychają design zgodnie z “duchem czasu”.

Częstotliwość i wymiar tych działań zależy jednak od charakteru zmiany, budżetu firmy i funkcjonalności projektu.

Na zakończenie kilka lat historii Onetu

Onet 10 lat temu

Onet 3 lata temu

onet

 Onet dzisiaj

 

* Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety on-line przez brytyjską agencję badawczą Opinion Matters na zlecenie firmy 1&1 Internet. Badanie objęło swoim zasięgiem całą Polskę, a zrealizowane zostało w okresie od 18 do 27 lipca br. Reprezentatywną próbę badania stanowiło 1008 dorosłych Polaków.